Ga naar de inhoud

Vliegtuig crash

Op zaterdag 14 maart 1942 vertrekken vlieger Karl Trappmann en verkenner Bernhard Merschel van vliegveld Twente voor een trainingsvlucht. Dit met een messerschmitt BF 110. De vlucht ging niet lang duren. In een weiland op de hoek van de Pierinksdijk en de Beumerweg stortte hun vliegtuig neer. Beide bemanningsleden kwamen om het leven. Ze werden in de buurt van Enschede begraven en later herbegraven op de begraafplaats in Ysselsteyn.

Fragment uit het boek Herinneringen aan mijn Gelsterse jeugd van Jan Kolkman. (’t Jonkeren)

De Messerschmitt Bf 110 (later Me 110) was een tweemotorige lichte jachtbommenwerper in dienst van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De Bf 110 werd met succes ingezet tijdens de campagnes tegen Polen en Frankrijk. Tijdens de slag om Engeland bleek de fatale zwakte tegenover aanvallen van eenmotorige jagers en kon het zijn rol (het beschermen van bommenwerpers over langere afstand) niet vervullen. Het toestel was niet wendbaar genoeg ten opzichte van de Britse Spitfire en Hurricane. Dit kwam onder andere doordat de zware boordkanonnen in de neus van het toestel waren gemonteerd.

Vliegveld Twente tijdens de oorlog

Rondom het vliegveld werden speciale ‘splitterboxen’ neergezet om de vliegtuigen te kunnen verstoppen in het bos.

Vliegveld Twente bestaat sinds 31 augustus 1931. Het leidde in de tweede helft van de jaren ‘30 een sluimerend bestaan. Op 10 mei 1940 vernielde de genie het luchtvaartterrein en de infrastructuur. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft vliegveld Twente flink wat veranderingen ondergaan. Van een simpele grasbaan tot een groot militair vliegveld van de Duitsers. Het vliegveld was voor zowel de bezetters als bij de geallieerden een strategische plek. Vlak voor de inval van de Duitsers werd het vliegveld onklaar gemaakt in opdracht van de overheid. Er werden diepe sleuven gegraven. Op het momenten dat de Duitsers binnenvielen, werden de gebouwen op het terrein opgeblazen. In de nazomer van 1940 begon de Luftwaffe met herstel- en uitbreidingswerkzaamheden. Het Luchthaventerrein Twente veranderde in een enorme Fliegerhorst. De oppervlakte was ongeveer 1.800 hectare en de infrastructuur zeer groot. Tijdens de bezetting was vliegveld Twente een grote luchtmachtbasis van de Duitsers. Ze legden drie startbanen, shelters, bunkers, hangars, woonhuizen en andere gebouwen. Rondom het vliegveld werden speciale ‘splitterboxen’ neergezet om de vliegtuigen te kunnen verstoppen in het bos. Twente was nauw verbonden met de Nachtjagd. De eerste eenheid die op de basis arriveerde was het III./NJG 1. Dat was op 22 juli 1941. De eenheid beschikte over Messerschmitt BF 110’s en bleef bijna 3 jaar op de Fliegerhorst. In die periode brachten deze nachtjagers de Britse bommenwerpervloot ernstige verliezen toe. In 1943 en 1944 gebruikten ook andere Nachtjagd-eenheden enige tijd Twente. Bijvoorbeeld de I. en II./NJG 5. In het laatste oorlogsjaar stationeerde de Luftwaffe jachtvliegtuigen op het vliegveld. Onder andere het JG 1. Tijdens het Ardennenoffensief in december 1944 ondersteunden deze toestellen de Duitse troepen in de omgeving van Malmedy. Geallieerde bombardementen op 15 augustus 1944 en 24 maart 1945 richtten op het vliegveld aanzienlijke schade aan. Eind maart 1945 vertrokken de laatste Duitse vliegtuigen. Maar de Duitsers vernietigden eerst nog een groot deel van de infrastructuur. Op 17 maart 1945 deden de geallieerden een grote aanval op het vliegveld. Door de bommenregen werd de grond van het vliegveld onklaar gemaakt. Op 1 april 1945 viel het vliegveld in Britse handen. De Royal Air Force herstelde de startbanen binnen drie dagen, want toen kwamen de eerste vliegtuigen al aan. Vliegveld Twente werd tot november 1945 gebruikt door de geallieerden. Vliegveld Twente kreeg de codenaam B.106. De eerste vliegende eenheden op het vliegveld behoorden tot de 125 Wing. Spitfires van deze eenheid ondersteunden de opmars van het 2nd British Army. Ook andere eenheden maakten van Twente gebruik. Bijvoorbeeld de met Typhoons uitgeruste 124 Wing en de van Spitfires XVIE voorziene 132 Wing. Op 31 oktober 1945 verlieten de laatste Britten het vliegveld. Zij droegen het over aan de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Op 31 maart 1946 ging vliegveld Twenthe weer open. Het deed tot 12 december 2007 dienst als vliegbasis van de Koninklijke Luchtmacht.